DuckDuckGo blocca tutti i tracker... tranne quelli di Microsoft grazie a un accordo speciale

Il browser DuckDuckGo si concentra sulla privacy degli utenti, tuttavia pare stia "dimenticando" di bloccare i tracking di Microsoft. E si è scoperto che si tratta di una dinamica voluta
di Nino Grasso pubblicata il 27 Maggio 2022, alle 13:01 nel canale WebDuckDuckGo è uno dei più celebri motori di ricerca online improntati sulla privacy degli utenti e ha realizzato più di recente un browser basato sugli stessi principi di sicurezza e protezione dei dati. La società è balzata di recente agli onori della cronaca per un particolare accordo firmato con Microsoft, che permetterebbe ai tracker dell'azienda di Redmond di superare le difese di DuckDuckGo browser, a differenza di tutti gli altri tracker.
La storia è emersa attraverso un tweet di Zach Edwards, ricercatore di sicurezza, ed è stata approfondita da BleepingComputer. Il thread è inequivocabile: "A volte trovi qualcosa di così inquietante durante un'analisi che devi controllare e ricontrollare perché pensi ci sia qualcosa di sbagliato in quello ch ehai visto. Ma adesso sono sicuro. Il nuovo browser DuckDuckGo per iOS e Android non blocca i flussi di dati Microsoft, per LinkedIn o Bing".
DuckDuckGo, il browser "dimentica" di bloccare il tracking dei servizi Microsoft
Considerati i principi su cui si basa l'intero operato di DuckDuckGo, l'accusa è gravissima. Proprio per questo ha subito risposto Gabriel Weinberg, CEO e fondatore dell'azienda: "Per quanto riguarda il blocco dei tracker non di ricerca (ad esempio nel nostro browser), blocchiamo la maggior parte dei tracker di terze parti. Sfortunatamente, il nostro contratto di alleanza nella ricerca con Microsoft ci impedisce di fare di più per le proprietà di Microsoft", ha dichiarato, promettendo di "fare di più" a breve.
Weinberg ha comunque specificato che "molte persone ci conoscono grazie al nostro engine di ricerca, e voglio essere chiaro che questo non ha nulla a che fare con la nostra esperienza di ricerca".
L'accordo fra Microsoft e DuckDuckGo prevede nello specifico che la piattaforma Microsoft Advertising abbia l'autorizzazione a tenere traccia degli indirizzi IP e di altre informazioni degli utenti del browser quando questi interagiscono con un collegamento pubblicitario. Secondo i termini dell'accordo il tracciamento dei dati viene eseguito a fini contabili tra le due società e non è associato o utilizzato per la profilazione degli utenti. E' inoltre da sottolineare quanto detto da Weinberg: l'accordo è relativo solo ed esclusivamente al browser DuckDuckGo e non il celebre motore di ricerca.
Da una parte è apprezzabile la condotta di DuckDuckGo, che ha svelato l'esistenza dell'accordo in maniera trasparente. Dall'altra però non si spiega perché tale accordo non sia stato esplicitato in precedenza a tutti gli utenti del browser. Il tutto a pochissime settimane in cui l'azienda puntava il dito sui metodi di tracciamento di Google "Topics" e "FLEDGE", che l'estensione di Chrome di DuckDuckGo aveva iniziato a bloccare.
All'occorrenza il canale Twitter di DuckDuckGo aveva cinguettato: "Google dice che i nuovi metodi sono migliori per la privacy, ma semplicemente il monitoraggio dei dati rimane tale a prescindere dal modo in cui lo chiami". Insomma, una risposta perfetta anche per il caso Microsoft.
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16 Commenti
Gli autori dei commenti, e non la redazione, sono responsabili dei contenuti da loro inseriti - infoAhi ahi, DuckDuckGo...
"Hi, I'm the CEO & Founder of DuckDuckGo. To be clear (since I already see confusion in the comments), when you load our search results, you are anonymous, including ads. Also on 3rd-party websites we actually do block Microsoft 3rd-party cookies in our browsers plus more protections including fingerprinting protection. That is, this article is not about our search engine, but about our browsers -- we have browsers (really all-in-one privacy apps) for iOS, Android, and now Mac (in beta).
When most other browsers on the market talk about tracking protection they are usually referring to 3rd-party cookie protection and fingerprinting protection, and our browsers impose these same restrictions on all third-party tracking scripts, including those from Microsoft. We also have a lot of other above-and-beyond web protections that also apply to Microsoft scripts (and everyone else), e.g., Global Privacy Control, first-party cookie expiration, referrer header trimming, new cookie consent handling (in our Mac beta), fire button (one-click) data clearing, and more.
What this article is talking about specifically is another above-and-beyond protection that most browsers don't even attempt to do for web protection— stopping third-party tracking scripts from even loading on third-party websites -- because this can easily cause websites to break. But we've taken on that challenge because it makes for better privacy, and faster downloads -- we wrote a blog post about it here. Because we're doing this above-and-beyond protection where we can, and offer many other unique protections (e.g., Google AMP/FLEDGE/Topics protection, automatic HTTPS upgrading, tracking protection for other apps in Android, email protection to block trackers for emails sent to your regular inbox, etc.), users get way more privacy protection with our app than they would using other browsers. Our goal has always been to provide the most privacy we can in one download.
The issue at hand is, while most of our protections like 3rd-party cookie blocking apply to Microsoft scripts on 3rd-party sites (again, this is off of DuckDuckGo,com, i.e., not related to search), we are currently contractually restricted by Microsoft from completely stopping them from loading (the one above-and-beyond protection explained in the last paragraph) on 3rd party sites. We still restrict them though (e.g., no 3rd party cookies allowed). The original example was Workplace.com loading a LinkedIn.com script. Nevertheless, we have been and are working with Microsoft as we speak to reduce or remove this limited restriction.
I understand this is all rather confusing because it is a search syndication contract that is preventing us from doing a non-search thing. That's because our product is a bundle of multiple privacy protections, and this is a distribution requirement imposed on us as part of the search syndication agreement that helps us privately use some Bing results to provide you with better private search results overall. While a lot of what you see on our results page privately incorporates content from other sources, including our own indexes (e.g., Wikipedia, Local listings, Sports, etc.), we source most of our traditional links and images privately from Bing (though because of other search technology our link and image results still may look different). Really only two companies (Google and Microsoft) have a high-quality global web link index (because I believe it costs upwards of a billion dollars a year to do), and so literally every other global search engine needs to bootstrap with one or both of them to provide a mainstream search product. The same is true for maps btw -- only the biggest companies can similarly afford to put satellites up and send ground cars to take streetview pictures of every neighborhood.
Anyway, I hope this provides some helpful context. Taking a step back, I know our product is not perfect and will never be. Nothing can provide 100% protection. And we face many constraints: platform constraints (we can't offer all protections on every platform do to limited APIs or other restrictions), limited contractual constraints (like in this case), breakage constraints (blocking some things totally breaks web experiences), and of course the evolving tracking arms race that we constantly work to keep ahead of. That's why we have always been extremely careful to never promise anonymity when browsing outside our search engine, because that frankly isn’t possible. We're also working on updates to our app store descriptions to make this more clear. Holistically though I believe what we offer is the best thing out there for mainstream users who want simple privacy protection without breaking things, and that is our product vision."
Questo messaggio è apparso sul Sub-reddit di DuckDuckGo:
https://www.reddit.com/r/duckduckgo...t_trackers_due/
figura di M
mi sento preso per il C non poco, ma si fa presto a trovare un'alternativa valida: search.brave.comaltro altro
Io inizio a cercare alternative (se qualcuno già ne conosce son ben accetti consigli)https://www.privacyguides.org/search-engines/
https://www.privacytools.io/#search
Oppure continui ad usare DuckDuckGo come motore di ricerca, ma non utilizzi il loro browser...
ma parlano del Browser, non del motore di ricerca
Ma se ti mangi il nome con un prodotto, perdi credibilità anche in tutti gli altri...
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